Kienhuis, E.A.M. (2019) Aantrekkelijkheid heeft een prijs: Een waardevolle blik op het “groene” energielabel. Master thesis.
Text
MT_FINALE_VERSIE_-_Ellis_Kienh_1.docx Download (1MB) |
Abstract
Deze thesis heeft de mogelijk verkeerde schatting van het “groene” energielabel op de Nederlandse kantorenmarkt onderzocht. Dit onderzoek gebruikt het hedonisch prijsmodel van Rosen (1974). Het hedonisch prijsmodel is stapsgewijs opgebouwd. De regressieanalyse gebruikt een steekproef van 279 kantoorgebouwen op de Nederlandse kantorenmarkt in de steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Uit de resultaten van de regressieanalyse blijkt dat een deel van de waarde van het “groene” energielabel toe te schrijven is aan de aantrekkelijkheid van energiezuinige kantoorgebouwen. Zowel zeer aantrekkelijk, als aantrekkelijk, design van buitenaf verhoogd de huurprijs van energiezuinige kantoorgebouwen ten opzichte van kantoorgebouwen met een onaantrekkelijk design van buitenaf (resp. 16,7% en 5,8%) . De waarde van het “groene” energielabel wordt met 1,5% overschat als er geen rekening wordt gehouden met de waarde van aantrekkelijk design in het hedonisch prijsmodel.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Degree programme: | Real Estate Studies |
Supervisor: | Daams, M.N. |
Date Deposited: | 23 Apr 2020 05:23 |
Last Modified: | 23 Apr 2020 05:23 |
URI: | https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1019 |
Actions (login required)
View Item |