Javascript must be enabled for the correct page display

Hoe beleid op verkeersonveiligheid anticipeert

Deelstra, T. (2019) Hoe beleid op verkeersonveiligheid anticipeert. Bachelor thesis.

[img]
Preview
Text
Eindversie_Bachelorscriptie_-__1.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

In dit onderzoek is onderzocht hoe objectieve en subjectieve verkeersonveiligheidseffecten tot elkaar verhouden en hoe de effecten vervolgens worden gebruikt in gemeentelijk verkeersveiligheidsbeleid. Objectieve verkeersonveiligheid is de werkelijke mate van verkeersonveiligheid, vaak uitgedrukt in het aantal verkeersongevallen, -gewonden of -doden. Subjectieve verkeersonveiligheid is het gevoel van verkeersonveiligheid van mensen bij bepaalde verkeerssituaties. Er is gekozen deze vormen van verkeersonveiligheid vast te stellen op basis van een casestudie in het dorp Tytsjerk, waarbij is gekeken naar deze verkeersonveiligheidseffecten bij asverspringingen. Allereerst is literatuuronderzoek gedaan naar de bekende verkeersonveiligheidseffecten van deze verkeersmaatregel. Hierna zijn middels observaties en enquêtes de respectievelijk objectieve en subjectieve verkeersonveiligheideffecten vastgesteld. Ook is een interview afgenomen bij de gemeente om vast te stellen welke verkeersonveiligheidsvorm geprioriteerd wordt binnen verkeersbeleidsvorming en welke overheidshandelingen (proactief of reactief) de gemeente hierbinnen uitvoert. Uiteindelijk kan worden geconstateerd dat het subjectieve verkeersonveiligheidsniveau hoger ligt dan het objectieve verkeersonveiligheidsniveau en dat overheden dit prioriteren.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Degree programme: Spatial Planning and Design
Supervisor: Niekerk, F.
Date Deposited: 23 Apr 2020 05:30
Last Modified: 23 Apr 2020 05:30
URI: https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1639

Actions (login required)

View Item View Item