Javascript must be enabled for the correct page display

Bewustzijn consumenten: hoe bewust is de consument zich van de herkomst van groente?

Moorlag, M. (2017) Bewustzijn consumenten: hoe bewust is de consument zich van de herkomst van groente? Bachelor thesis.

[img]
Preview
Text
Eindversie_MonicaMoorlag_s2579_1.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Het huidige voedselsysteem is erg complex en veel producten, waaronder groente, worden geïmporteerd vanuit de hele wereld voordat ze in de supermarkt belanden. Dit zorgt voor een grote druk op het milieu en zorgt ervoor dat de voedselproductie ver afstaat van de consument. De consument is zich niet altijd bewust waar de gekochte groente vandaan komen. Dit is onderzocht door middel van enquêtes bij verschillende supermarkten. Verschillende factoren hebben invloed op dit bewustzijn. Zo heeft de supermarkt waar consumenten boodschappen doen, inkomen invloed op het bewustzijn en op het wel of niet kopen hiervan. Geslacht heeft hier geen invloed op. Het welzijn van het milieu is vooral voor mensen die boodschappen doen bij een biologische supermarkt en een hoger opleidingsniveau hebben van belang. Betrouwbaarheid wordt vaker gekozen door consumenten met een lager opleidingsniveau. Geslacht heeft invloed op de keuze om Nederlandse boeren te ondersteunen. Dit wordt vaker gekozen door vrouwen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Degree programme: Human Geography and Planning
Supervisor: prof. dr. D. Strijker and ir. B.M. Boumans, MSc
Date Deposited: 23 Apr 2020 05:30
Last Modified: 23 Apr 2020 05:30
URI: https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1711

Actions (login required)

View Item View Item