van Luyn, E.J. (2018) Op weg naar een klimaatbestendig hoofdwegennet. Een onderzoek naar de mogelijkheden om de klimaatbestendigheid van het hoofdwegennet te bevorderen, door in te spelen op de interactie tussen structuur en handelen in het prestatiesturingsproces voor beheer. Master thesis.
|
Text
MA_3104966_EJ_van_Luyn.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
De toenemende impact van extreme weersomstandigheden op de bereikbaarheid en veiligheid van het hoofdwegennet, vraagt vaak om een verandering in de werkwijze van wegbeheerders. Een gebiedsgerichte en integrale aanpak is nodig om op de effecten van klimaatverandering in te kunnen spelen. In deze studie is de structuratietheorie van Giddens gebruikt om inzicht te krijgen in de manier waarop individuen en structuren elkaar beïnvloeden en hoe dit in de praktijk kan leiden tot veranderingen of juist tot het behouden van bestaande werkwijzen. De casus is het prestatiesturingsproces voor beheer en onderhoud van het hoofdwegennet, waarin Rijkswaterstaat en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de voornaamste betrokken partijen zijn. Het lijkt dat centrale en formele invloeden op het handelen van individuen in dit proces meer geaccepteerd worden dan decentrale en informele invloeden. Drie focuspunten zijn aangemerkt voor het beïnvloeden van het prestatiesturingsproces ten behoeve van de klimaatbestendigheidsopgave.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Degree programme: | Environmental & Infrastructure Planning |
Supervisor: | Arts, prof. dr. E.J.M.M. and Leendertse dr. ir. W.L. |
Date Deposited: | 23 Apr 2020 05:31 |
Last Modified: | 23 Apr 2020 05:31 |
URI: | https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1777 |
Actions (login required)
View Item |