Javascript must be enabled for the correct page display

Gevolgen van sluiting van de laatste dorpsschool voor de leefbaarheid: twee casestudy's op het Drentse platteland

Kuipers, R.P. (2015) Gevolgen van sluiting van de laatste dorpsschool voor de leefbaarheid: twee casestudy's op het Drentse platteland. Master thesis.

[img]
Preview
Text
MSc_thesis_CG_Rienk_Kuipers.pdf

Download (6MB) | Preview

Abstract

‘Het sluiten van de dorpsschool wordt de doodsteek voor het dorp.’ Deze vrees wordt vaak uitgesproken door voorstanders van het behoud van een kleine school. Het wegvallen van deze voorziening zou grote gevolgen hebben voor de leefbaarheid. Behalve als onderwijsinstelling wordt de school een grote rol toegedicht in het bijeenhouden van de gemeenschap, als plek waar jong en oud elkaar ontmoeten. In deze scriptie worden de resultaten gepresenteerd van twee casestudy’s in Midden-Drenthe, namelijk Elp-Zuidveld en Zwiggelte. Beide dorpen hebben in hun recente geschiedenis hun enige basisschool verloren. Het doel van dit onderzoek is een antwoord te geven op de vraag wat de impact van de schoolsluiting is op de leefbaarheid van deze dorpen.

Item Type: Thesis (Master)
Degree programme: Cultural Geography
Supervisor: Haartsen, T. and Huigen, P.P.P.
Date Deposited: 23 Apr 2020 05:32
Last Modified: 23 Apr 2020 05:32
URI: https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1831

Actions (login required)

View Item View Item