Kootstra, M (2016) De impact van een treinstation in Drachten: Een netwerkanalyse in Arcgis van de aan- en afwezigheid van een spoorverbinding langs Drachten. Bachelor thesis.
|
Text
Scriptie_Marije_Kootstra_S2577321.pdf Download (3MB) | Preview |
Abstract
Dit onderzoek tracht het effect van de aan-en afwezigheid van een spoorwegverbinding langs Drachten in het verleden in kaart te brengen en te vergelijken met de invloed van een mogelijke Zuiderzeelijn in de toekomst. Op basis van netwerken van de wegeninfrastructuur van Nederland is de reistijd van Drachten naar verschillende woonkernen in Nederland berekend met behulp van twee verschillende netwerkanalyses in Arcgis: de origin destination cost matrix en de service area analysis. Uit de resultaten is gebleken dat de reistijd in 1948 naar Drachten alleen voor de woonkernen in het Noorden van Nederland toegenomen was. In 1960 zijn deze nadelige gevolgen van het beëindigen van de spoorverbinding langs Drachten volledig opgevangen, dit komt door technische ontwikkelingen op het gebied van vervoerstechnieken. Uit het onderzoek blijkt dat de aanleg van een nieuwe Zuiderzeelijn met een hogesnelheidslijn of een magneetzweefbaan een impact kan hebben op nationale schaal.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Degree programme: | Human Geography and Planning |
Supervisor: | Groote, P. |
Date Deposited: | 23 Apr 2020 05:13 |
Last Modified: | 23 Apr 2020 05:13 |
URI: | https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/189 |
Actions (login required)
View Item |