Javascript must be enabled for the correct page display

Identiteiten van de lopende band? Onderzoek naar identiteit en verbondenheid in Volkswagen-stad Wolfsburg.

Borgman, S. C. (2011) Identiteiten van de lopende band? Onderzoek naar identiteit en verbondenheid in Volkswagen-stad Wolfsburg. Master thesis.

[img]
Preview
Text
Stef_Borgman_-_Identiteiten_va_1.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Wolfsburg, Duitsland, is een jonge stad, gesticht in 1938 als Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben, nadat een maand eerder de grondsteen van een fabriek die de 'Volkswagen' zou gaan produceren was gelegd door Adolf Hitler. Vanuit deze bijzondere geschiedenis was de onderzoeksvraag wat voor identiteiten bewoners van Wolfsburg aan hun stad toeschrijven, en of en hoe zij zich met Wolfsburg verbonden voelen. Uit dit onderzoek bleek dat Wolfsburgers verschillende identeiten aan de stad toeschreven: als thuis, als bezittende geschiedenis met betekenis, als Volkswagenstad, als voetbalstad. Daarnaast bleek dat Wolfsburgers zich het sterkst verbonden voelen met sociale aspecten van het 'zijn' in Wolfsburg, gevolgd door fysieke aspecten van Volkswagen, sociale aspecten van Volkswagen, en (algemene) fysieke aspecten van Wolfsburg. De ontstaansgeschiedenis van de stad vinden ze niet belangrijk voor het Wolfsburg van nu.

Item Type: Thesis (Master)
Degree programme: Cultural Geography
Supervisor: Haartsen, T.
Date Deposited: 23 Apr 2020 05:38
Last Modified: 23 Apr 2020 05:38
URI: https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2361

Actions (login required)

View Item View Item