Javascript must be enabled for the correct page display

De rol van neighborhood-effects bij zon-PV adopties door bedrijven

Mei, H.G. van der (2015) De rol van neighborhood-effects bij zon-PV adopties door bedrijven. Master thesis.

[img]
Preview
Text
De_rol_van_neighborhood-effect_1.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Bij onderzoek naar innovatiediffusie gaan neighborhood-effects over de invloed die adopters van een innovatie hebben op potentiële nieuwe adopters. Verondersteld wordt dat door middel van de zichtbaarheid van de installatie en persoonlijke interactie bedrijven die gebruik maken van zon-PV andere bedrijven positief beïnvloeden omtrent het toepassen van zon-PV. Schatting van neighborhood-effects aan de hand van historische data over de locatie en het moment van adopties levert op dat neighborhood-effects van invloed zijn op nieuwe adopties van zon-PV door bedrijven. Uit het opgestelde model volgt dat neighborhood-effects afnemen over afstand en tijd: Nabijgelegen en recente adopties hebben een grotere invloed op nieuwe adopties in vergelijking tot adopties die verder verwijderd zijn van potentiële adopters of verder in het verleden hebben plaatsgevonden. Voor stakeholders op de markt voor zon-PV geeft deze kennis richting aan acties die gericht zijn op snellere verspreiding van deze innovatie onder bedrijven.

Item Type: Thesis (Master)
Degree programme: Economic Geography
Supervisor: Koster, S.
Date Deposited: 23 Apr 2020 05:43
Last Modified: 23 Apr 2020 05:43
URI: https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2804

Actions (login required)

View Item View Item