Javascript must be enabled for the correct page display

Een alternatieve besteding van de Zuiderzeelijngelden

Uhm, J.M. van (2011) Een alternatieve besteding van de Zuiderzeelijngelden. Master thesis.

[img]
Preview
Text
Thesis_Economische_Geografie_J_1.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Nadat de plannen voor een nieuwe snelle treinverbinding tussen de Randstad en Noord-Nederland, de Zuiderzeelijn, in 2007 zijn afgeblazen, is in 2008 een compensatiepakket voor het Noorden opgesteld. Er zijn een aantal RSP projecten die daadwerkelijk een knelpunt in de infrastructuur oplossen en waarvan het reëel is om te verwachten dat ze positieve economische effecten met zich mee zullen brengen. Maar de economische impact van een aantal andere RSP projecten is ongewis en sterk afhankelijk van gebiedsontwikkelingen en investeringen in overige factoren, bijvoorbeeld het behouden van kennis en geschoold personeel. Investeringen in onderwijs en innovatie zijn min of meer noodzakelijk om een eventueel averechts effect te voorkomen. Als die investeringen uitblijven zal de economische impact van het RSP beperkt blijven. Infrastructuur is namelijk slechts één van de vele factoren die invloed hebben op de economische ontwikkeling en om die reden dient er niet alleen in (regionale) infrastructuur te worden geïnvesteerd.

Item Type: Thesis (Master)
Degree programme: Economic Geography
Supervisor: Dijk, J. van
Date Deposited: 23 Apr 2020 05:44
Last Modified: 23 Apr 2020 05:44
URI: https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2845

Actions (login required)

View Item View Item