Hoekstra, M (2014) Alle scholen zijn gelijk, maar sommige meer dan andere. Een ruimtelijke analyse van basisschoolresultaten in Noord-Nederland. Bachelor thesis.
|
Text
MartenHoekstra-s2065452-bachel_1.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
De recentelijk gepubliceerde eindtoetsscores van basisscholen in Nederland heeft de mogelijkheid gecreëerd om sociaalgeografisch onderzoek te doen naar de relatie tussen omgevingsomstandigheden en schoolprestaties. Onderwijsprestaties worden beïnvloed door tal van zaken; individuele leerling omstandigheden, familieachtergrond, kwaliteit van individuele scholen en leraren. In dit onderzoek wordt de rol van de sociaaleconomische status (SES) van een postcode gebied op schoolprestaties onderzocht. Bewijs voor dit verband wordt geleverd met behulp van een meervoudige lineaire regressie waarin drie factoren van de SES zijn meegenomen; inkomen, aandeel allochtonen en percentage uitkeringontvangers. Voor het verband tussen inkomen & schoolprestaties en aandeel allochtonen & schoolprestaties wordt bewijs gevonden. Deze verbanden tonen aan dat er een substantiële relatie is tussen de sociaaleconomische omstandigheden en basisschool prestaties.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Degree programme: | Human Geography and Planning |
Supervisor: | Vogelzang, J |
Date Deposited: | 23 Apr 2020 05:47 |
Last Modified: | 23 Apr 2020 05:47 |
URI: | https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3124 |
Actions (login required)
View Item |