Javascript must be enabled for the correct page display

Procesmatig onderhoud aan de Nederlandse transportinfrastructuur; een onderhoudssituatie die zelf ook onderhouden moet worden

Dikkeschei, Bram (2020) Procesmatig onderhoud aan de Nederlandse transportinfrastructuur; een onderhoudssituatie die zelf ook onderhouden moet worden. Master thesis.

[img]
Preview
Text
EindversieMasterthesisBramDikkescheiS2560933.pdf

Download (3MB) | Preview

Abstract

De Nederlandse transportinfrastructuur, bestaande uit het Nederlandse hoofd- en spoorwegennetwerk, wordt dagelijks op basis van procesmatig onderhoud onderhouden. Ondanks dat de Nederlandse transportinfrastructuur tot één van de best onderhouden transportnetwerken ter wereld behoort, liggen er verschillende mogelijkheden om het procesmatig onderhoud te optimaliseren. Om zowel de huidige onderhoudssituatie te verbeteren als op de toekomst te zijn voorbereid, gaat dit onderzoek in op de mogelijkheden die zowel binnen de prestatiegerichte contractvorm als binnen de interorganisationele relatie gevonden kunnen worden. Hierbij wordt gekeken in hoeverre technologie aan het optimaliseren van procesmatig onderhoud kan bijdragen. Binnen dit onderzoek wordt zowel vanuit de rol van de beheerder; Rijkswaterstaat en ProRail, als vanuit de rol van verschillende dienstverleners; VolkerRail, ASSET Rail, BAM Infra, KWS Infra en Strukton naar het optimaliseren van procesmatig onderhoud binnen de huidige onderhoudssituatie gekeken. Op basis van een literatuurstudie, documentanalyse, open interviews en semigestructureerde interviews is de dataverzameling tot stand gekomen. Dit onderzoek concludeert dat bij het uitvoeren van procesmatig onderhoud een duidelijke mismatch zit tussen de beheerder en de dienstverlener. Door het uitblijven van een gezamenlijke aanpak lezen en schrijven beide actoren op twee totaal verschillende niveaus. Hierbij gaat de weg naar het behalen van een positief eindresultaat met veel bochten gepaard. Daarnaast, blijft door het wantrouwen in elkaars handelen veel communicatie en informatie achterwegen. Om uiteindelijk het procesmatig onderhoud aan de Nederlandse transportinfrastructuur te optimaliseren, zal vanuit communicatie verschillende verschuivingen moeten optreden.

Item Type: Thesis (Master)
Degree programme: Environmental & Infrastructure Planning
Supervisor: Van Kann, F.M.G.
Date Deposited: 18 Jun 2020 13:27
Last Modified: 18 Jun 2020 13:27
URI: https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3203

Actions (login required)

View Item View Item