Javascript must be enabled for the correct page display

Shared Space: wel of niet? De beweegredenen van Nederlandse gemeenten om met het oog op de verkeersveiligheid wel of niet te kiezen voor Shared Space.

Haaze, Yorick J. (2019) Shared Space: wel of niet? De beweegredenen van Nederlandse gemeenten om met het oog op de verkeersveiligheid wel of niet te kiezen voor Shared Space. Bachelor thesis.

[img]
Preview
Text
Thesis Haaze.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Het beleidsconcept Shared Space bestaat ruim 20 jaar en wordt door steeds meer gemeenten in Nederland (maar ook wereldwijd) toegepast. De oorzaak achter deze toenemende populariteit is aan verschillende aspecten toe te schrijven. Zo kan Shared Space de doorstroming in het verkeer bevorderen, de ruimtelijke kwaliteit verbeteren, socialer verkeersgedrag in de hand werken, maar Shared Space kan (mogelijk) ook het aantal (en de ernst van) ongelukken doen terugdringen. In de literatuur ontbreekt echter de informatie over de beweegredenen van gemeenten om wel of niet te kiezen voor het concept. Dit onderzoek zal hier meer duidelijkheid over verschaffen . Niet alleen de afwegingen die worden gemaakt zijn onderzocht maar ook de onderbouwing van deze afwegingen. Dit is gedaan door te kijken naar de mate waarin het concept Shared Space wordt geëvalueerd. In het kwalitatieve onderzoek, waarin beleidsmedewerkers van negen Nederlandse gemeenten zijn geïnterviewd, wordt de focus gelegd op het aspect van verkeersveiligheid, omdat het uitgangspunt van Shared Space op dit vlak een bijzondere tegenstelling creëert. De subjectieve veiligheid wordt met het concept Shared Space namelijk voor een deel weggenomen. Doordat mensen hierdoor alerter en voorzichtiger zullen handelen in het verkeer neemt de objectieve veiligheid mogelijk toe. Dit effect is echter niet bewezen. Uit de data kwam de geschetste tegenstelling nadrukkelijk naar voren. Shared Space lijkt in de praktijk tot minder ongevallen te leiden. Bepaalde groepen mensen, met name ouderen en gehandicapten, voelen zich hier echter dusdanig onveilig dat ze deze gebieden in sommige gevallen mijden. Beleidsmakers maken hierbij ieder hun eigen afweging. De ene gemeente is hierdoor terughoudend met Shared Space, de andere gemeente stelt dat het onmogelijk is om bij een verkeersinrichting elke bevolkingsgroep tevreden te stellen. Verder is gebleken dat het aspect ruimtelijke kwaliteit ook vaak als doorslaggevende reden wordt gezien om voor Shared Space te kiezen. Gemeenten verschillen vaak erg in hun visie over Shared Space, zo is uit het onderzoek gebleken dat iedere gemeente het concept op een verschillende manier interpreteert. Ze voeren Shared Space op hun eigen manier uit, wat soms tot succes en soms tot ongewenste resultaten leidt. Opmerkelijk is dan ook dat gemeenten hun beslissingen omtrent het concept niet baseren op evaluaties. Hierdoor ontbreekt er een stuk aan voorkennis bij gemeenten die soms leidt tot Shared Spaces die niet functioneren zoals men het had beoogd. Een oorzaak hiervan kan zijn dat de decentralisatie onvoldoende is afgestemd op gemeenten, waardoor gemeenten onvoldoende in staat zijn weloverwogen beslissingen te maken op het gebied van verkeersveiligheid.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Degree programme: Spatial Planning and Design
Supervisor: Niekerk, Femke
Date Deposited: 18 Jun 2020 15:27
Last Modified: 18 Jun 2020 15:27
URI: https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3204

Actions (login required)

View Item View Item