Osinga, Diede (2024) Veelrijders, wie zijn het en waar bevinden ze zich? Een verkenning naar de mogelijke regionale verschillen bij de invoering van kilometerheffing. Master thesis.
|
Text
Eind-versie-scriptie---Diede-Osinga.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Het thema kilometerheffing is en blijft een (controversieel) onderwerp dat telkens weer op de politieke agenda blijft terugkeren. Het beprijzen van autogebruik komt sinds de jaren ’80 in politieke plannen voor. Het kabinet Rutte IV heeft besloten om kilometerheffing weer op de politieke agenda te zetten. Ditmaal wordt gesproken over een Betalen naar Gebruik (BnG)- systeem. De autogebruikers met een hoog aantal jaarlijkse gereden kilometers, ook wel “veelrijders” genoemd, zullen bij de invoering van BnG de grootste betalers worden. De invoering van BnG stuit op veel weerstand, omdat de helft van de autogebruikers erop achteruit zal gaan. Onderzoek wijst uit dat de verschillen tussen autogebruikers behoorlijk kunnen oplopen. De invoering van BnG zou mogelijk ook kunnen leiden tot provinciale ongelijkheid. Momenteel is niet goed in kaart gebracht wie de “veelrijders” eigenlijk zijn. Verder bestaat er ook geen goed beeld van de achtergrondkenmerken van deze groep autogebruikers noch van hun spreiding over Nederland. Daardoor kan niet worden vastgesteld of de problemen die in de media en politiek worden benoemd zich voordoen. Daarom staat in dit onderzoek de volgende hoofdonderzoeksvraag centraal: “Wat zijn de regionale verschillen in de individuele en bereikbaarheidskenmerken van de veelrijders, en in hoeverre kunnen deze kenmerken het hoge autogebruik van de veelrijders verklaren?” In deze studie worden twee groepen veelrijders gedefinieerd op basis van de volgende criteria: (1) een verplaatsingsafstand van minimaal 35,6 kilometer en (2) (vrijwel) dagelijks autogebruik als bestuurder. De kenmerken van deze twee groepen worden vergeleken met de groep niet- veelrijders, waarbij wordt gekeken naar individuele en huishoudenskenmerken. Vervolgens zijn aan de hand drie kenmerken (OV-bereikbaarheid, voorzieningen- en banenaanbod) het bereikbaarheidsprofiel van de verschillende veelrijders bepaald. Door middel van een regressieanalyse is onderzocht of het hoge autogebruik van veelrijders kan worden verklaard uit door de bereikbaarheidsproblemen, de individuele en/of huishoudenskenmerken. Hieruit blijkt dat er sprake is van regionale verschillen in de spreiding van veelrijders als gevolg van auto-afhankelijkheid. De oorzaak van de auto-afhankelijk verschilt per provincie. Circa 1% van de Nederlandse bevolking boven de 18 jaar is een veelrijder die een goed alternatief heeft voor de auto. Deze groep is niet auto-afhankelijk en de meesten van deze groep wonen in de provincies Noord- en Zuid-Holland. 1 à 2% van de Nederlandse bevolking boven de 18 jaar is een veelrijder die wel een probleem ondervindt, deze veelrijders wonen voornamelijk in de provincies Friesland, Drenthe en Zeeland. Uit de analyse blijkt dat er weinig of geen individuele en bereikbaarheidskenmerken zijn die een invloed hebben op het hoge autogebruik van een veelrijder. Dit is wel sterk afhankelijk van de subgroep veelrijders die wordt bekeken. Het kan per groep veelrijders sterk verschillen of en welke kenmerken een significant effect hebben. Een groot deel van de redenen achter de verplaatsingsafstand blijft onverklaarbaar. Daarom is nader onderzoek naar de veelrijders nodig. Dit onderzoek wijst echter wel al uit dat een heffing gedifferentieerd op locatie mogelijk een beter systeem zal zijn dan een vlakke heffing zoals die nu in het voorstel tot invoering van een BnG-systeem is opgenomen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Degree programme: | Economic Geography: Regional Competitiveness and Trade (track) |
Supervisor: | Venhorst, V.A. |
Date Deposited: | 22 Jul 2024 09:57 |
Last Modified: | 22 Jul 2024 09:57 |
URI: | https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4644 |
Actions (login required)
View Item |