Roest, A.H (2016) De ontwikkeling van de bereikbaarheid van Nederlandse woonkernen in de periode 1848 tot 2007. Bachelor thesis.
|
Text
Bachelorscriptie_AllardRoest_s_1.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Dit onderzoekt analyseert de bereikbaarheid van Nederlandse woonkernen met meer dan vijftienduizend inwoners over het spoor en de autoweg. Er is in dit onderzoek gebruik gemaakt van Geografische Informatiesystemen (GIS) om Service Area's (marktgebieden) rond woonkernen te genereren om te kijken hoeveel andere grote woonkernen bereikbaar zijn over het spoor en over de weg. Deze analyse is uitgevoerd voor de periode 1850 tot 2007 en tracht de transitie van spoorwegen naar autowegen in kaart te brengen. De belangrijkste uitkomst van dit onderzoek is dat in de jaren 1960 van de vorige eeuw de personenauto belangrijker is geworden dan de trein voor personenvervoer. De transitie van spoorwegen naar autowegen heeft in de eerste instantie geleid tot regionale verschillen in de bereikbaarheid. Dit komt door het wegvallen van spoorverbindingen en een laag autobezit. Vanaf het nieuwe millennium zijn ver regionale verschillen weer afgenomen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Degree programme: | Human Geography and Planning |
Supervisor: | Groote, P.D. |
Date Deposited: | 23 Apr 2020 05:12 |
Last Modified: | 23 Apr 2020 05:12 |
URI: | https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/66 |
Actions (login required)
View Item |