Javascript must be enabled for the correct page display

Leren samenwerken: Lerend vermogen en leiderschap in samenwerkingsprogramma's

Houten, R. van (2013) Leren samenwerken: Lerend vermogen en leiderschap in samenwerkingsprogramma's. Master thesis.

[img]
Preview
Text
Van_Houten_Leren_Samenwerken_M_1.pdf

Download (634kB) | Preview

Abstract

Samenwerking tussen actoren in het ruimtelijk planningsproces komt steeds vaker voor en er ontstaan steeds vaker netwerken waarin actoren te maken hebben met macht en informatie die op een brede manier verdeeld is. Collaboratieve planning focust op het begrijpen van wat er gebeurt in een dynamische, complexe en steeds meer gefragmenteerde samenleving. Een organisatorisch leerproces is een belangrijk onderdeel van het samenwerkingsproces. Leren kan de samenwerking versterken, maar kan ook leiden tot conflicten in de samenwerking. Leiderschap kan bijdragen aan het omgaan met de conflicten die kunnen ontstaan door onder andere het verschil in de coördinatie in twee belangrijke leerstrategieën: exploiteren en exploreren. Door gebruik te maken van ‘distributed-coordinated’ leiderschap kan een leider – die zich op gelijk niveau tussen de actoren bevindt – de twee leerstrategieën integreren.

Item Type: Thesis (Master)
Degree programme: Environmental & Infrastructure Planning
Supervisor: Busscher, T.
Date Deposited: 23 Apr 2020 05:19
Last Modified: 23 Apr 2020 05:19
URI: https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/681

Actions (login required)

View Item View Item