IJbema, W. (2014) De commercialisatie van Holocaust sites: een onderzoek over voormalig kamp Westerbork. Bachelor thesis.
|
Text
Scriptie_Wieke_IJbema_definiti_1.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Holocaust tourism kan worden opgevat als weerzinwekkend, beledigend of aanstootgevend (Ashworth, 2009). Er kan sprake zijn van een spanning tussen toerisme en de betekenis van een Holocaust site. Met dit onderzoek wordt getracht inzichtelijk te maken of en in welke mate toeristen een grens stellen aan het commercialiseren van een Holocaust site. Dit gebeurt aan de hand van de hoofdvraag: in hoeverre wordt het commercialiseren van Holocaust sites geapprecieerd door bezoekers en potentiële bezoekers? Er is een case study uitgevoerd die betrekking heeft op voormalig doorvoerkamp Westerbork in Drenthe. De uitkomsten van een door 193 mensen ingevulde enquête en een literatuuronderzoek leiden uiteindelijk tot de conclusie dat er sprake is van een grens maar dat deze grens niet scherp en dat de grens door de jaren heen verschuift.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Degree programme: | Human Geography and Planning |
Supervisor: | Strijker, prof. dr. D. |
Date Deposited: | 23 Apr 2020 05:21 |
Last Modified: | 23 Apr 2020 05:21 |
URI: | https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/871 |
Actions (login required)
View Item |