Borgh, S. van der (2017) Risico's van Verschillende Belevingen van Verkeersonveiligheid. Bachelor thesis.
|
Text
Risicos_van_Verschillende_Bele_1.pdf Download (4MB) | Preview |
Abstract
In Groningen is de fiets de dominante modaliteit en zou op basis daarvan minder kwetsbaar moeten zijn. Toch gebeuren veel fietsongelukken in relatie met de auto. De daadwerkelijke verkeersonveiligheid van de fietsers heeft te maken met hoe deze wordt beleefd. Het doel van dit onderzoek is inzicht krijgen in hoe en of in Groningen de verkeersonveiligheid voor fietsers verbeterd kan worden door ruimtelijke ingrepen. Centraal staat hierbij de subjectieve verkeersonveiligheid voor de fietser ten opzichte van de objectieve verkeersonveiligheid. Het uitgangspunt is de aan- of afwezigheid van een verschil van onveiligheidbeleving met de daadwerkelijke verkeersonveiligheid ook tussen de verkeersdeelnemers. Bij zo’n verschil kan de daadwerkelijke verkeersonveiligheid verslechteren maar ook verbeteren, zoals in het Shared Space inrichtingsconcept gebeurt. Ook het inrichtingsconcept Duurzaam Veilig streeft hiernaar door een verschillend gebruik van de ruimtelijke elementen. Middels welk inrichtingsconcept en met welke ruimtelijke ingrepen de daadwerkelijke verkeersonveiligheid voor fietsers het beste verbeterd kan worden ...
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Degree programme: | Spatial Planning and Design |
Supervisor: | Niekerk, F. |
Date Deposited: | 23 Apr 2020 05:22 |
Last Modified: | 23 Apr 2020 05:22 |
URI: | https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/958 |
Actions (login required)
View Item |