%A P.M.T. Olde Kalter %T Foodservices in winkelcentra %L theses_frw1336 %X Door de jaren heen is het consumptiegedrag sterk veranderd. Wereldwijde trends als verandering van levensstijl, het feit dat meer vrouwen werken, vergrijzing en de financiƫle crisis hebben ervoor gezorgd dat consumenten steeds vaker buiten de deur eten. Niet alleen het consumptiegedrag van de consument is sterk veranderd, zo ook het koopgedrag. Als gevolg van deze ontwikkelingen dreigen winkelcentra in de toekomst niet meer aan te sluiten op de vraag van consumenten. Ontwikkelaars en beleggers dienen hun strategie en winkelcentra op de veranderde vraag aan te passen om dalende rendementen te voorkomen. Uit de literatuur blijkt dat veel internationale retailontwikkelaars bij herontwikkeling van winkelcentra de focus leggen op foodservices. In dit onderzoek is gepoogd inzicht te verschaffen in de betekenis van foodservices binnen winkelcentra, te achterhalen welke effecten foodservices hebben op de prestatie van winkelcentra en welke strategieƫn gehanteerd kunnen worden in relatie tot foodservices om rendementen van winkelcentra te behouden %D 2015