TY - THES M1 - bachelor N2 - Overheden in Nederland zien de potentie van de fiets en maken fietsbeleid om het fietsen te stimuleren. Als uitgangspunt is genomen dat met inzichten in het gedrag van mensen, verplaatsingsgedrag gestuurd of beïnvloed kan worden. Het ontbreken van inzichten in het toepassen van gedragskennis in fietsbeleid is aanleiding geweest voor dit onderzoek naar hoe overheden, op basis van beschikbare gedragskennis, fietsen proberen te stimuleren. In interviews met Nederlandse provincies en gemeenten is gevraagd naar de urgentie, bewustzijn en toepassing van gedragskennis in fietsbeleid en argumenten waarom gedragskennis wel of niet wordt toegepast. Hieruit is gebleken dat gedragskennis slechts in beperkte mate bewust wordt toegepast. Redenen hiervoor zijn dat, vooral in kleinere gemeenten, de urgentie ontbreekt om gedragskennis toe te passen en dat deskundigheid over gedrag extern gehaald kan worden. Overheden geven aan zelf ook meer aan de slag te willen gaan met gedragskennis. ID - theses_frw1419 A1 - Steenmetz, N.M.A. UR - https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/1419/ Y1 - 2019/// TI - Fietsstimulering door gedragsbeïnvloeding. Een onderzoek naar het gebruik van gedragskennis in het fietsbeleid in Groningen, Drenthe en Noord-Holland AV - public ER -