relation: https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/1639/ title: Hoe beleid op verkeersonveiligheid anticipeert creator: Deelstra, T. description: In dit onderzoek is onderzocht hoe objectieve en subjectieve verkeersonveiligheidseffecten tot elkaar verhouden en hoe de effecten vervolgens worden gebruikt in gemeentelijk verkeersveiligheidsbeleid. Objectieve verkeersonveiligheid is de werkelijke mate van verkeersonveiligheid, vaak uitgedrukt in het aantal verkeersongevallen, -gewonden of -doden. Subjectieve verkeersonveiligheid is het gevoel van verkeersonveiligheid van mensen bij bepaalde verkeerssituaties. Er is gekozen deze vormen van verkeersonveiligheid vast te stellen op basis van een casestudie in het dorp Tytsjerk, waarbij is gekeken naar deze verkeersonveiligheidseffecten bij asverspringingen. Allereerst is literatuuronderzoek gedaan naar de bekende verkeersonveiligheidseffecten van deze verkeersmaatregel. Hierna zijn middels observaties en enquĂȘtes de respectievelijk objectieve en subjectieve verkeersonveiligheideffecten vastgesteld. Ook is een interview afgenomen bij de gemeente om vast te stellen welke verkeersonveiligheidsvorm geprioriteerd wordt binnen verkeersbeleidsvorming en welke overheidshandelingen (proactief of reactief) de gemeente hierbinnen uitvoert. Uiteindelijk kan worden geconstateerd dat het subjectieve verkeersonveiligheidsniveau hoger ligt dan het objectieve verkeersonveiligheidsniveau en dat overheden dit prioriteren. date: 2019 type: Thesis type: NonPeerReviewed format: text language: nl identifier: https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/1639/1/Eindversie_Bachelorscriptie_-__1.pdf identifier: Deelstra, T. (2019) Hoe beleid op verkeersonveiligheid anticipeert. Bachelor thesis.