eprintid: 1711 rev_number: 1 eprint_status: archive userid: 1 dir: disk0/00/00/17/11 datestamp: 2020-04-23 05:30:54 lastmod: 2020-04-23 05:30:54 status_changed: 2020-04-23 05:30:54 type: thesis metadata_visibility: show creators_name: Moorlag, M. title: Bewustzijn consumenten: hoe bewust is de consument zich van de herkomst van groente? ispublished: pub full_text_status: public abstract: Het huidige voedselsysteem is erg complex en veel producten, waaronder groente, worden geïmporteerd vanuit de hele wereld voordat ze in de supermarkt belanden. Dit zorgt voor een grote druk op het milieu en zorgt ervoor dat de voedselproductie ver afstaat van de consument. De consument is zich niet altijd bewust waar de gekochte groente vandaan komen. Dit is onderzocht door middel van enquêtes bij verschillende supermarkten. Verschillende factoren hebben invloed op dit bewustzijn. Zo heeft de supermarkt waar consumenten boodschappen doen, inkomen invloed op het bewustzijn en op het wel of niet kopen hiervan. Geslacht heeft hier geen invloed op. Het welzijn van het milieu is vooral voor mensen die boodschappen doen bij een biologische supermarkt en een hoger opleidingsniveau hebben van belang. Betrouwbaarheid wordt vaker gekozen door consumenten met een lager opleidingsniveau. Geslacht heeft invloed op de keuze om Nederlandse boeren te ondersteunen. Dit wordt vaker gekozen door vrouwen. date: 2017 date_type: published thesis_type: bachelor degree_programme: SGP tutors_name: prof. dr. D. Strijker, tutors_name: ir. B.M. Boumans, MSc keywords_local: inkomen keywords_local: type supermarkt keywords_local: bewustzijn consumenten keywords_local: herkomst groente keywords_local: opleidingsniveau keywords_local: geslacht language_iso: nl titleorder: Bewustzijn consumenten: hoe bewust is de consument zich van de herkomst van groente? dbi: 58d53367a781e imported_item: yes date_of_import: 2020-04-22 imported_from: http://scripties.frw.eldoc.ub.rug.nl/root/ba/SGP/2017/mmoorlag/ import_source_file: theses-frw-20200422132454-58d53367a781e.xml date_issued: 2017-01-01 description_company: Rijksuniversiteit Groningen citation: Moorlag, M. (2017) Bewustzijn consumenten: hoe bewust is de consument zich van de herkomst van groente? Bachelor thesis. document_url: https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/1711/1/Eindversie_MonicaMoorlag_s2579_1.pdf