@phdthesis{theses_frw1748, author = {T. Marfoglia}, year = {2017}, title = {Op {\'e}{\'e}n spoor met veiligheid? Case studie over integrale planning van stationsgebieden en het Basisnet Spoor.}, url = {https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/1748/}, abstract = {Op het Nederlands spoornet hebben een aantal ongelukken plaatsgevonden met goederentransporten. Dit was een van de redenen om de Brabantroute te ontzien van goederentransport, maar de route blijkt nog steeds intensief voor goederentransport gebruikt te worden. Nederland kent daarbij sinds enkele jaren het Basisnet Spoor, beleid gericht op het mogelijk en veilig maken van goederentransporten, maar de risicoplafonds behorend tot het Basisnet worden structureel overschreden. Dit leidde tot de vraag in welke mate er sprake is van integrale planning tussen extern veiligheidsbeleid en stedelijke ontwikkeling langs het station en de sporen. Het project VIA Breda is gebruikt als case. Uit de analyse is naar voren gekomen dat integrale planning niet altijd aanwezig is: stedelijke planning hoort de normen van extern veiligheidsbeleid over te nemen, maar ondanks de komst van het Basisnet Spoor mist er eenduidigheid over wat voor de stedelijke ontwikkeling als veilig gezien kan worden.} }