@phdthesis{theses_frw2089, year = {2012}, author = {A.E. Holterman}, title = {Onderwijskeuzes in een krimpgebied}, url = {https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/2089/}, abstract = {In dit onderzoek wordt belicht welke sociaal-culturele, economische en ruimtelijke factoren van invloed zijn geweest op de schoolcarri{\`e}re van drie generaties jongeren uit de tweede helft van de twintigste eeuw. In totaal zijn dertig semigestructureerde diepte-interviews uitgevoerd met Noord-Groningers die in Onderdendam zijn opgegroeid en die in de jaren vijftig, zeventig en negentig van de basisschool afkwamen. Noord-Groningen is een krimpgebied: een gebied waaruit mensen wegtrekken en waarbinnen het inwoneraantal als logisch gevolg afneemt. Deze ontwikkeling ontstond aan het begin van de periode waar deze studie pijlen op richt: 1950 tot 2000. In relatie tot de krimp is gekeken in hoeverre ruimtelijke factoren een rol hebben gespeeld bij het maken van onderwijskeuzes. Uit dit onderzoek blijkt dat voornamelijk sociaal-culturele factoren de schoolcarri{\`e}re van de drie jeugdgeneraties hebben be{\"i}nvloed.} }