TY - THES AV - public M1 - master ID - theses_frw2089 TI - Onderwijskeuzes in een krimpgebied N2 - In dit onderzoek wordt belicht welke sociaal-culturele, economische en ruimtelijke factoren van invloed zijn geweest op de schoolcarričre van drie generaties jongeren uit de tweede helft van de twintigste eeuw. In totaal zijn dertig semigestructureerde diepte-interviews uitgevoerd met Noord-Groningers die in Onderdendam zijn opgegroeid en die in de jaren vijftig, zeventig en negentig van de basisschool afkwamen. Noord-Groningen is een krimpgebied: een gebied waaruit mensen wegtrekken en waarbinnen het inwoneraantal als logisch gevolg afneemt. Deze ontwikkeling ontstond aan het begin van de periode waar deze studie pijlen op richt: 1950 tot 2000. In relatie tot de krimp is gekeken in hoeverre ruimtelijke factoren een rol hebben gespeeld bij het maken van onderwijskeuzes. Uit dit onderzoek blijkt dat voornamelijk sociaal-culturele factoren de schoolcarričre van de drie jeugdgeneraties hebben beďnvloed. UR - https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/2089/ Y1 - 2012/// A1 - Holterman, A.E. ER -