eprintid: 2089 rev_number: 1 eprint_status: archive userid: 1 dir: disk0/00/00/20/89 datestamp: 2020-04-23 05:35:16 lastmod: 2020-04-23 05:35:16 status_changed: 2020-04-23 05:35:16 type: thesis metadata_visibility: show creators_name: Holterman, A.E. title: Onderwijskeuzes in een krimpgebied ispublished: pub full_text_status: public abstract: In dit onderzoek wordt belicht welke sociaal-culturele, economische en ruimtelijke factoren van invloed zijn geweest op de schoolcarrière van drie generaties jongeren uit de tweede helft van de twintigste eeuw. In totaal zijn dertig semigestructureerde diepte-interviews uitgevoerd met Noord-Groningers die in Onderdendam zijn opgegroeid en die in de jaren vijftig, zeventig en negentig van de basisschool afkwamen. Noord-Groningen is een krimpgebied: een gebied waaruit mensen wegtrekken en waarbinnen het inwoneraantal als logisch gevolg afneemt. Deze ontwikkeling ontstond aan het begin van de periode waar deze studie pijlen op richt: 1950 tot 2000. In relatie tot de krimp is gekeken in hoeverre ruimtelijke factoren een rol hebben gespeeld bij het maken van onderwijskeuzes. Uit dit onderzoek blijkt dat voornamelijk sociaal-culturele factoren de schoolcarrière van de drie jeugdgeneraties hebben beïnvloed. date: 2012 date_type: published thesis_type: master degree_programme: CG tutors_name: Groote, P.D. keywords_local: Jongeren keywords_local: Krimp keywords_local: Onderwijskeuzes keywords_local: Noord-Groningen language_iso: nl titleorder: Onderwijskeuzes in een krimpgebied dbi: 50cf1d88e171e imported_item: yes date_of_import: 2020-04-22 imported_from: http://scripties.frw.eldoc.ub.rug.nl/root/ma/CG/2012/aeholterman/ import_source_file: theses-frw-20200422132453-50cf1d88e171e.xml date_issued: 2012-01-01 citation: Holterman, A.E. (2012) Onderwijskeuzes in een krimpgebied. Master thesis. document_url: https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/2089/1/Holterman_Scriptie_Culturele_G_1.pdf