%A S. van Beek %L theses_frw2526 %X De roep om duurzaam mobiliteitsbeleid wordt steeds luider. Een manier om een modal shift te bewerkstelligen is met behulp van transit-oriented development. Dit Amerikaanse concept richt zich op ruimtelijke ontwikkeling op loopafstand vanaf OV-knooppunten. Echter is in Nederland de fiets een veel prominenter vervoersmiddel. De vraag in dit onderzoek is daarom of de potentie van TOD op fietsafstand niet groter is in Nederland. Er kwamen een aantal belangrijke resultaten naar voren. De traditionele variant van TOD heeft over het algemeen veel potentie als gekeken wordt naar de banendichtheid en de diversiteit binnen loopafstand van treinstations. De Nederlandse variant van TOD die gecorrigeerd is voor de fietsafstand bleek vooral veel potentie te hebben als gekeken wordt naar de bevolkingsdichtheid op fietsafstand en het stedelijk design. Hierbij gaat het om groen en de aanwezigheid van fietsenstallingen op een fietsafstand van 2 kilometer. Beide varianten blijken dus potentie te hebben op verschillende gebieden. %T Transit-oriented development, typisch Nederlands? %D 2016