TY - THES Y1 - 2011/// A1 - Visser, J.T.D. ID - theses_frw253 UR - https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/253/ M1 - master N2 - Veel Nederlandse steden gebruiken marketingtechnieken om doelgroepen aan de stad te verbinden. Citymarketing is dan ook stevig ingebed in gemeentelijk beleid. Vanaf de jaren negentig is er een groei waar te nemen in het aantal steden waar sprake is van een citybrandingbeleid. Tussen beide concepten bestaan overeenkomsten en verschillen. Het doel van dit onderzoek is te achterhalen welke steden in Nederland een citybrandingbeleid voeren en te beoordelen of het beleid in een drietal cases op een doelmatige wijze wordt uitgevoerd. Om te bepalen of er sprake is van een doelmatige uitvoering van beleid is een toetsingskader opgesteld. Aan de hand van het onderzoek kan gesteld worden dat citybranding in de drie steden op een degelijke wijze wordt opgepakt. Dit geldt met name voor Lelystad en Rotterdam. In Maastricht is de wil aanwezig om te komen tot een doelmatige uitvoering, alleen lijkt eerst voldaan te moeten worden aan een aantal randvoorwaarden. TI - Citybrandingbeleid in Nederland: Een kwalitatieve beleidsanalyse aan de hand van drie case study voorbeelden. AV - public ER -