%D 2015 %A P Bongertman %L theses_frw2558 %X Met behulp van kwalitatief onderzoek is onderzocht of en hoe inspraak leidt tot een grotere tevredenheid. Inspraak kan worden gezien als 'een wettelijk voorgeschreven vorm van maatschappelijke consultatie waarbij belanghebbenden op verschillende momenten de gelegenheid krijgen hun zienswijze op plannen kenbaar te maken. Drie kernwaarden uit de literatuur zijn hierbij: transparantie, een vroege betrokkenheid en volledige informatie. Uit het onderzoek blijkt dat inspraak waarschijnlijk leidt tot een grotere tevredenheid en dat goede communicatie en vertrouwen hierbij kernbegrippen zijn. De geinterviewden zien inspraak over het algemeen als meer dan alleen een wettelijk recht en noemen ook begrippen als communicatie en participatie. Inspraak en de manier waarop dit is ingericht is nog altijd in beweging. Wellicht zal strategisch omgevingsmanagement in de toekomst een nog sterkere koppeling tussen projecten en omgeving vormen. %T Hoe inspraak leidt tot een grotere tevredenheid