eprintid: 2667 rev_number: 1 eprint_status: archive userid: 1 dir: disk0/00/00/26/67 datestamp: 2020-04-23 05:42:03 lastmod: 2020-04-23 05:42:03 status_changed: 2020-04-23 05:42:03 type: thesis metadata_visibility: show creators_name: Betsman, J.C.B. title: Leren van Scenarioplanning ispublished: pub full_text_status: public abstract: Scenarioplanning is een belangrijk middel voor het omgaan met onzekerheden in watermanagement. De precieze rol die scenario’s vervullen in een proces waarbij waterbeleid gevormd wordt is daarentegen niet eenduidig. Door scenarioplanning te evalueren, kan de rol van een scenario in een specifieke situatie beter begrepen worden. Dit verbeterde begrip versterkt veel andere aspecten binnen scenarioplanning, zoals beleidsvorming, doordat nieuwe kennis ontstaat over hoe de toekomst zich ontwikkeld en hoe daarmee kan worden omgegegaan. Volgens veel scenario-gerelateerde literatuur ontbreekt het echter aan evaluatie- en leermomenten in scenarioplanning. In deze thesis wordt aan de hand van twee cases onderzocht hoe daar meer ruimte voor gemaakt kan worden en wat de toegevoegde waarde ervan is. Scenarioplanning wordt daartoe als leerproces benaderd. Aan de hand van dat leerproces worden verschillende onderdelen en de daarbij horende rollen van scenario’s in een scenarioproces helder. date: 2015 date_type: published thesis_type: bachelor degree_programme: TP tutors_name: Niekerk, F. keywords_local: Scenarioplanning, scenario's, watermanagement, waterbeleid, language_iso: nl titleorder: Leren van Scenarioplanning dbi: 560bd3c59050d imported_item: yes date_of_import: 2020-04-22 imported_from: http://scripties.frw.eldoc.ub.rug.nl/root/ba/TP/2015/jcbbetsman/ import_source_file: theses-frw-20200422132454-560bd3c59050d.xml date_issued: 2015-01-01 citation: Betsman, J.C.B. (2015) Leren van Scenarioplanning. Bachelor thesis. document_url: https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/2667/1/Leren_van_scenarioplanning.pdf