@phdthesis{theses_frw2804, title = {De rol van neighborhood-effects bij zon-PV adopties door bedrijven}, year = {2015}, author = {H.G. van der Mei}, abstract = {Bij onderzoek naar innovatiediffusie gaan neighborhood-effects over de invloed die adopters van een innovatie hebben op potenti{\"e}le nieuwe adopters. Verondersteld wordt dat door middel van de zichtbaarheid van de installatie en persoonlijke interactie bedrijven die gebruik maken van zon-PV andere bedrijven positief be{\"i}nvloeden omtrent het toepassen van zon-PV. Schatting van neighborhood-effects aan de hand van historische data over de locatie en het moment van adopties levert op dat neighborhood-effects van invloed zijn op nieuwe adopties van zon-PV door bedrijven. Uit het opgestelde model volgt dat neighborhood-effects afnemen over afstand en tijd: Nabijgelegen en recente adopties hebben een grotere invloed op nieuwe adopties in vergelijking tot adopties die verder verwijderd zijn van potenti{\"e}le adopters of verder in het verleden hebben plaatsgevonden. Voor stakeholders op de markt voor zon-PV geeft deze kennis richting aan acties die gericht zijn op snellere verspreiding van deze innovatie onder bedrijven.}, url = {https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/2804/} }