eprintid: 2804 rev_number: 1 eprint_status: archive userid: 1 dir: disk0/00/00/28/04 datestamp: 2020-04-23 05:43:35 lastmod: 2020-04-23 05:43:35 status_changed: 2020-04-23 05:43:35 type: thesis metadata_visibility: show creators_name: Mei, H.G. van der title: De rol van neighborhood-effects bij zon-PV adopties door bedrijven ispublished: pub full_text_status: public abstract: Bij onderzoek naar innovatiediffusie gaan neighborhood-effects over de invloed die adopters van een innovatie hebben op potentiële nieuwe adopters. Verondersteld wordt dat door middel van de zichtbaarheid van de installatie en persoonlijke interactie bedrijven die gebruik maken van zon-PV andere bedrijven positief beïnvloeden omtrent het toepassen van zon-PV. Schatting van neighborhood-effects aan de hand van historische data over de locatie en het moment van adopties levert op dat neighborhood-effects van invloed zijn op nieuwe adopties van zon-PV door bedrijven. Uit het opgestelde model volgt dat neighborhood-effects afnemen over afstand en tijd: Nabijgelegen en recente adopties hebben een grotere invloed op nieuwe adopties in vergelijking tot adopties die verder verwijderd zijn van potentiële adopters of verder in het verleden hebben plaatsgevonden. Voor stakeholders op de markt voor zon-PV geeft deze kennis richting aan acties die gericht zijn op snellere verspreiding van deze innovatie onder bedrijven. date: 2015 date_type: published thesis_type: master degree_programme: EG tutors_name: Koster, S. keywords_local: innovatiediffusie keywords_local: bedrijven keywords_local: zon-PV keywords_local: neighborhood-effects keywords_local: vespreiding keywords_local: adoptie language_iso: nl titleorder: rol van neighborhood-effects bij zon-PV adopties door bedrijven dbi: 54d1ea1f5a73e imported_item: yes date_of_import: 2020-04-22 imported_from: http://scripties.frw.eldoc.ub.rug.nl/root/ma/EG/2015/hgvandermei/ import_source_file: theses-frw-20200422132454-54d1ea1f5a73e.xml date_issued: 2015-01-01 citation: Mei, H.G. van der (2015) De rol van neighborhood-effects bij zon-PV adopties door bedrijven. Master thesis. document_url: https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/2804/1/De_rol_van_neighborhood-effect_1.pdf