eprintid: 2815 rev_number: 1 eprint_status: archive userid: 1 dir: disk0/00/00/28/15 datestamp: 2020-04-23 05:43:43 lastmod: 2020-04-23 05:43:43 status_changed: 2020-04-23 05:43:43 type: thesis metadata_visibility: show creators_name: Wolde, H. ten title: De ruimtelijke consequenties van online boodschappen doen ispublished: pub full_text_status: public abstract: Onderzoek wijst uit dat het onlineverkoopkanaal groeit. De effecten van e-commerce zijn nog niet bekend. De online markt voor levensmiddelen zoals boodschappen is relatief klein. Ook de online diensten die door supermarkten worden aangeboden zijn relatief laat op gang gekomen. Toch ontstaan nieuwe diensten. Of die diensten invloed hebben op de ruimtelijke ordening is onbekend. Literatuur en data is onvoldoende om relaties te leggen tussen verschijnselen zoals veranderende locatiekeuzes en mobiliteit, en de groei e-commerce. In dit onderzoek wordt aan de hand van vier drijvende krachten; technologische, maatschappelijke, politieke en economische ontwikkelingen, onderzocht of de groei van e-commerce van supermarkten effect heeft op ruimtegebruik en gevolgen heeft voor de ruimtelijke ordening. Ook wordt mogelijke toekomstige ontwikkelingen uiteengezet in de vorm van drie scenario’s, met het doel wetenschappelijk advies te kunnen geven aan beleidsmakers. date: 2015 date_type: published thesis_type: bachelor degree_programme: TP tutors_name: Van Kann, F.M.G. keywords_local: e-commerce language_iso: nl titleorder: ruimtelijke consequenties van online boodschappen doen dbi: 550301fba347e imported_item: yes date_of_import: 2020-04-22 imported_from: http://scripties.frw.eldoc.ub.rug.nl/root/ba/TP/2015/htenwolde/ import_source_file: theses-frw-20200422132454-550301fba347e.xml date_issued: 2015-01-01 citation: Wolde, H. ten (2015) De ruimtelijke consequenties van online boodschappen doen. Bachelor thesis. document_url: https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/2815/1/Bachelor_scriptie_Harm_ten_Wolde.pdf