TY - THES Y1 - 2015/// N2 - De interactie tussen ruimte en transport wordt in theorie erkend. Deze theorie is vergeleken met de ontwikkelingen in de ruimte en in transport, in de regio Kopenhagen. Hier is de suburbanisatie in de hand gehouden door het regionale, ruimtelijke plan: het Fingerplan. Deze hanteert het Transit-oriented development concept. Hierin staat integrale gebiedsontwikkeling rondom een OV-knooppunt centraal. Dit sluit aan bij de interactie tussen ruimte en transport, die in de land-use transport feedback cycle wordt verklaard. De ontwikkelingen met betrekking tot ruimte en transport worden in 4 onderscheiden perioden onderverdeeld. Deze tonen aan dat er interactie tussen ruimte en transport plaatsvindt en hoe dat in de regio Kopenhagen gebeurt. Echter zijn deze ontwikkelingen weer onderhevig aan andere ontwikkelingen in het complexe, sociale systeem waarin ruimtelijke transportplanning zich bevindt. Desondanks toont de LUTFC de interactie tussen ruimte en transport in een versimpelde werkelijkheid en is TOD een duurzaam ruimtelijk concept dat werkt. M1 - bachelor ID - theses_frw2907 A1 - Poort, E. TI - TOD in Kopenhagen: de Fingerplan casus UR - https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/2907/ AV - public ER -