eprintid: 3203 rev_number: 5 eprint_status: archive userid: 1 dir: disk0/00/00/32/03 datestamp: 2020-06-18 13:27:22 lastmod: 2020-06-18 13:27:22 status_changed: 2020-06-18 13:27:22 type: thesis metadata_visibility: show sword_depositor: 1 creators_name: Dikkeschei, Bram creators_id: S2560933 creators_email: b.dikkeschei@student.rug.nl title: Procesmatig onderhoud aan de Nederlandse transportinfrastructuur; een onderhoudssituatie die zelf ook onderhouden moet worden ispublished: unpub full_text_status: public abstract: De Nederlandse transportinfrastructuur, bestaande uit het Nederlandse hoofd- en spoorwegennetwerk, wordt dagelijks op basis van procesmatig onderhoud onderhouden. Ondanks dat de Nederlandse transportinfrastructuur tot één van de best onderhouden transportnetwerken ter wereld behoort, liggen er verschillende mogelijkheden om het procesmatig onderhoud te optimaliseren. Om zowel de huidige onderhoudssituatie te verbeteren als op de toekomst te zijn voorbereid, gaat dit onderzoek in op de mogelijkheden die zowel binnen de prestatiegerichte contractvorm als binnen de interorganisationele relatie gevonden kunnen worden. Hierbij wordt gekeken in hoeverre technologie aan het optimaliseren van procesmatig onderhoud kan bijdragen. Binnen dit onderzoek wordt zowel vanuit de rol van de beheerder; Rijkswaterstaat en ProRail, als vanuit de rol van verschillende dienstverleners; VolkerRail, ASSET Rail, BAM Infra, KWS Infra en Strukton naar het optimaliseren van procesmatig onderhoud binnen de huidige onderhoudssituatie gekeken. Op basis van een literatuurstudie, documentanalyse, open interviews en semigestructureerde interviews is de dataverzameling tot stand gekomen. Dit onderzoek concludeert dat bij het uitvoeren van procesmatig onderhoud een duidelijke mismatch zit tussen de beheerder en de dienstverlener. Door het uitblijven van een gezamenlijke aanpak lezen en schrijven beide actoren op twee totaal verschillende niveaus. Hierbij gaat de weg naar het behalen van een positief eindresultaat met veel bochten gepaard. Daarnaast, blijft door het wantrouwen in elkaars handelen veel communicatie en informatie achterwegen. Om uiteindelijk het procesmatig onderhoud aan de Nederlandse transportinfrastructuur te optimaliseren, zal vanuit communicatie verschillende verschuivingen moeten optreden. date: 2020 pages: 89 thesis_type: master degree_programme: EIP tutors_name: Van Kann, F.M.G. tutors_organization: Fac. Ruimtelijke wetenschappen, Basiseenheid Planologie tutors_email: F.M.G.van.Kann@rug.nl security: validuser keywords_local: transportinfrastructuur keywords_local: hoofdwegennetwerk keywords_local: spoorwegennetwerk keywords_local: procesmatig onderhoud keywords_local: prestatiegerichte onderhoudscontracten keywords_local: interorganisationele relatie keywords_local: technologie language_iso: nl agreed_repository: yes date_issued: 2020-06-18 citation: Dikkeschei, Bram (2020) Procesmatig onderhoud aan de Nederlandse transportinfrastructuur; een onderhoudssituatie die zelf ook onderhouden moet worden. Master thesis. document_url: https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/3203/1/EindversieMasterthesisBramDikkescheiS2560933.pdf