%A Joanne, J Boonstra %X Uit wetenschappelijke literatuur is gebleken dat de afzonderlijke factoren van het binnenmilieu (lucht, temperatuur, geluid en licht) effect hebben op leerprestaties van kinderen. Om te onderzoeken wat het effect is van de totale gebouwkwaliteit, waarin alle binnenmilieu factoren zijn meegenomen, focust dit onderzoek zich op de relatie tussen de energieprestatie van gebouwen en leerprestaties van kinderen in het basisonderwijs in Nederland. Door middel van een meervoudig lineaire regressie, waarbij gecorrigeerd wordt voor achtergrondkenmerken van leerlingen, de onderwijskwaliteit van een school en omgevingsfactoren van de wijk/buurt wordt onderzocht of er een relatie is tussen het energielabel van een schoolgebouw en de eindtoetsscores van kinderen op de Cito-, IEP- en ROUTE8-eindtoets. De statistische analyse laat zien dat er geen significante associatie gevonden wordt tussen het energielabel en leerprestaties. Daarnaast is onderzocht of er een verschil is waar te nemen tussen scholen gelegen binnen- of buiten impulsgebieden. Uit de statistische testen zijn geen verschillen tussen scholen gebleken die gelegen zijn binnen- of buiten impulsgebieden. Vervolgonderzoek op basis van aanvullende datagegevens, waaronder de onderliggende factoren van het energielabel om de kwaliteit van het binnenmilieu te bepalen, is noodzakelijk. Evenals het aanscherpen van de beleidsmaatregelen rondom “groene schoolgebouwen” als maatschappelijke noodzaak voor het verbeteren van zowel de energieprestatie als het binnenmilieu van schoolgebouwen. %L theses_frw3285 %D 2020 %T LEER JE BETER IN EEN GROEN GEBOUW?