eprintid: 3765 rev_number: 5 eprint_status: archive userid: 1 dir: disk0/00/00/37/65 datestamp: 2022-02-01 10:51:50 lastmod: 2022-02-01 10:51:50 status_changed: 2022-02-01 10:51:50 type: thesis metadata_visibility: show sword_depositor: 1 creators_name: Oude Weernink, Elke creators_id: S2170302 creators_email: elkeoudeweernink@gmail.com title: Ondernemerschapsbeleid: een aanjager van succes? Een onderzoek onder 62 gemeenten in Nederland. ispublished: unpub full_text_status: public abstract: Ondernemerschapsbeleid wordt door gemeenten in Nederland aangewend om bedrijvigheid te stimuleren. Maar onderzoek op het gebied van ondernemerschap en bijbehorende ruimtelijke startup-patronen, in Nederland maar ook elders, geven aanleiding om het nut van dit beleid in twijfel te trekken. Nauwkeurig onderzoek naar het effect van ondernemerschapsbeleid op het aantal nieuwe bedrijfsoprichtingen is er echter nog niet. Dit onderzoek richt zich op het effect van beleid van 62 Nederlandse gemeenten om ondernemerschap te stimuleren. Het theoretisch deel van het onderzoek richt zich op de vraag wat ondernemerschap precies inhoudt en wat ondernemerschap drijft. Vanuit daar is er speciaal aandacht voor de rol van ondernemerschapsbeleid en de pogingen in de literatuur om het effect in kaart te brengen. In de overtuiging dat het conceptualiseren en meten van ondernemerschapsbeleid nauwkeuriger kan, wordt er in het onderzoek een andere manier van meten voorgesteld. Het resultaat hiervan zijn drie klimaten: het financieringsklimaat, ondernemingsklimaat en vestigingsklimaat. Deze klimaten, voor iedere gemeente uniek, maken gemeentelijke beleidsinspanningen conceptueel en meetbaar. Vervolgens worden deze drie klimaten afgezet tegen het aantal bedrijfsoprichtingen samen met regionale kenmerken als controlevariabelen. De resultaten laten zien dat de klimaten niet significant zijn in het verklaren van aantal nieuwe bedrijfsoprichtingen binnen een gemeente. De controlevariabelen zijn daarentegen wél significant in het verklaren van bedrijfsoprichtingen binnen een gemeente. Dit onderzoek toont, kortom, aan dat regionale kenmerken het ondernemerslandschap blijven bepalen. Tegelijkertijd is er geen bewijs te vinden dat gemeentelijk ondernemerschapsbeleid –alle tijd, moeite en middelen ten spijt- effect sorteert bij het aantal nieuwe bedrijfsoprichtingen in de onderzochte gemeenten. date: 2021 pages: 48 thesis_type: master degree_programme: EG tutors_name: Koster, S. tutors_organization: Fac. Ruimtelijke wetenschappen, Basiseenheid Economische Geografie tutors_email: Sierdjan.Koster@rug.nl security: validuser keywords_local: ondernemerschapsbeleid keywords_local: regionaal keywords_local: economie keywords_local: bedrijvigheid keywords_local: beleid keywords_local: gemeenten language_iso: nl agreed_repository: yes date_issued: 2022-02-01 citation: Oude Weernink, Elke (2021) Ondernemerschapsbeleid: een aanjager van succes? Een onderzoek onder 62 gemeenten in Nederland. Master thesis. document_url: https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/3765/1/Scriptie%20Elke%20Oude%20Weernink.pdf