eprintid: 410 rev_number: 1 eprint_status: archive userid: 1 dir: disk0/00/00/04/10 datestamp: 2020-04-23 05:16:10 lastmod: 2020-04-23 05:16:10 status_changed: 2020-04-23 05:16:10 type: thesis metadata_visibility: show creators_name: Dijkhuizen, T.M. title: Binding door de brede school ispublished: pub full_text_status: public abstract: Sinds de jaren negentig heeft het concept van de brede school een enorme opmars gemaakt in Nederland. Volgens onderzoeksbureau Oberon (2011) zijn er inmiddels meer dan 1600 brede scholen in het primaire onderwijs gerealiseerd. De voorlopers van dit gedachtegoed zijn te vinden in Groot-Brittanniƫ en de VS, waar de village schools werden gebruikt om sociale en onderwijsachterstanden te bestrijden. Dit exploratieve onderzoek probeert inzicht te verkrijgen in de manier waarop de brede school kan bijdragen aan de versterking van de sociale cohesie in een dorp of wijk. Hiervoor zijn verschillende indicatoren opgesteld. Uit het onderzoek blijkt dat de brede school vooral wordt gezien als de centrale ontmoetingsplek voor de gemeenschap. Een belangrijke voorwaarde is dat mensen een reden tot inloop moeten hebben. Deze reden tot inloop verschilt voor kinderen, ouders, en overige bewoners en kan gestimuleerd worden via de informatievoorziening, het betrekken van verenigingen en het organiseren van activiteiten. date: 2012 date_type: published thesis_type: master degree_programme: SP tutors_name: Heins, G.H. keywords_local: bridging keywords_local: activiteiten keywords_local: binding keywords_local: cohesie keywords_local: sociale keywords_local: school keywords_local: brede keywords_local: vensterscholen language_iso: nl titleorder: Binding door de brede school dbi: 50c89de1941b1 imported_item: yes date_of_import: 2020-04-22 imported_from: http://scripties.frw.eldoc.ub.rug.nl/root/ma/Plan/2012/tmdijkhuizen/ import_source_file: theses-frw-20200422132453-50c89de1941b1.xml date_issued: 2012-01-01 citation: Dijkhuizen, T.M. (2012) Binding door de brede school. Master thesis. document_url: https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/410/1/Masterthesis_Thom_Dijkhuizen.pdf