<> "The repository administrator has not yet configured an RDF license."^^ . <> . . . "Veelrijders, wie zijn het en waar bevinden ze zich? Een verkenning naar de mogelijke regionale verschillen bij de invoering van kilometerheffing"^^ . "Het thema kilometerheffing is en blijft een (controversieel) onderwerp dat telkens weer op de\r\npolitieke agenda blijft terugkeren. Het beprijzen van autogebruik komt sinds de jaren ’80 in\r\npolitieke plannen voor. Het kabinet Rutte IV heeft besloten om kilometerheffing weer op de\r\npolitieke agenda te zetten. Ditmaal wordt gesproken over een Betalen naar Gebruik (BnG)-\r\nsysteem. De autogebruikers met een hoog aantal jaarlijkse gereden kilometers, ook wel\r\n“veelrijders” genoemd, zullen bij de invoering van BnG de grootste betalers worden. De\r\ninvoering van BnG stuit op veel weerstand, omdat de helft van de autogebruikers erop achteruit\r\nzal gaan. Onderzoek wijst uit dat de verschillen tussen autogebruikers behoorlijk kunnen\r\noplopen. De invoering van BnG zou mogelijk ook kunnen leiden tot provinciale ongelijkheid.\r\nMomenteel is niet goed in kaart gebracht wie de “veelrijders” eigenlijk zijn. Verder bestaat er\r\nook geen goed beeld van de achtergrondkenmerken van deze groep autogebruikers noch van\r\nhun spreiding over Nederland. Daardoor kan niet worden vastgesteld of de problemen die in de\r\nmedia en politiek worden benoemd zich voordoen. Daarom staat in dit onderzoek de volgende\r\nhoofdonderzoeksvraag centraal:\r\n“Wat zijn de regionale verschillen in de individuele en bereikbaarheidskenmerken van de\r\nveelrijders, en in hoeverre kunnen deze kenmerken het hoge autogebruik van de veelrijders\r\nverklaren?”\r\nIn deze studie worden twee groepen veelrijders gedefinieerd op basis van de volgende criteria:\r\n(1) een verplaatsingsafstand van minimaal 35,6 kilometer en (2) (vrijwel) dagelijks autogebruik\r\nals bestuurder. De kenmerken van deze twee groepen worden vergeleken met de groep niet-\r\nveelrijders, waarbij wordt gekeken naar individuele en huishoudenskenmerken. Vervolgens zijn\r\naan de hand drie kenmerken (OV-bereikbaarheid, voorzieningen- en banenaanbod) het\r\nbereikbaarheidsprofiel van de verschillende veelrijders bepaald.\r\nDoor middel van een regressieanalyse is onderzocht of het hoge autogebruik van veelrijders\r\nkan worden verklaard uit door de bereikbaarheidsproblemen, de individuele en/of\r\nhuishoudenskenmerken. Hieruit blijkt dat er sprake is van regionale verschillen in de spreiding\r\nvan veelrijders als gevolg van auto-afhankelijkheid. De oorzaak van de auto-afhankelijk\r\nverschilt per provincie. Circa 1% van de Nederlandse bevolking boven de 18 jaar is een\r\nveelrijder die een goed alternatief heeft voor de auto. Deze groep is niet auto-afhankelijk en de\r\nmeesten van deze groep wonen in de provincies Noord- en Zuid-Holland. 1 à 2% van de\r\nNederlandse bevolking boven de 18 jaar is een veelrijder die wel een probleem ondervindt, deze\r\nveelrijders wonen voornamelijk in de provincies Friesland, Drenthe en Zeeland.\r\nUit de analyse blijkt dat er weinig of geen individuele en bereikbaarheidskenmerken zijn die\r\neen invloed hebben op het hoge autogebruik van een veelrijder. Dit is wel sterk afhankelijk van\r\nde subgroep veelrijders die wordt bekeken. Het kan per groep veelrijders sterk verschillen of\r\nen welke kenmerken een significant effect hebben. Een groot deel van de redenen achter de\r\nverplaatsingsafstand blijft onverklaarbaar. Daarom is nader onderzoek naar de veelrijders\r\nnodig. Dit onderzoek wijst echter wel al uit dat een heffing gedifferentieerd op locatie mogelijk\r\neen beter systeem zal zijn dan een vlakke heffing zoals die nu in het voorstel tot invoering van\r\neen BnG-systeem is opgenomen."^^ . "2024" . . . . . . . "Diede"^^ . "Osinga"^^ . "Diede Osinga"^^ . . . . . . "Veelrijders, wie zijn het en waar bevinden ze zich? Een verkenning naar de mogelijke regionale verschillen bij de invoering van kilometerheffing (Text)"^^ . . . "Eind-versie-scriptie---Diede-Osinga.pdf"^^ . . . "Veelrijders, wie zijn het en waar bevinden ze zich? Een verkenning naar de mogelijke regionale verschillen bij de invoering van kilometerheffing (Other)"^^ . . . . . . "indexcodes.txt"^^ . . . "Veelrijders, wie zijn het en waar bevinden ze zich? Een verkenning naar de mogelijke regionale verschillen bij de invoering van kilometerheffing (Other)"^^ . . . . . . "lightbox.jpg"^^ . . . "Veelrijders, wie zijn het en waar bevinden ze zich? Een verkenning naar de mogelijke regionale verschillen bij de invoering van kilometerheffing (Other)"^^ . . . . . . "preview.jpg"^^ . . . "Veelrijders, wie zijn het en waar bevinden ze zich? Een verkenning naar de mogelijke regionale verschillen bij de invoering van kilometerheffing (Other)"^^ . . . . . . "medium.jpg"^^ . . . "Veelrijders, wie zijn het en waar bevinden ze zich? Een verkenning naar de mogelijke regionale verschillen bij de invoering van kilometerheffing (Other)"^^ . . . . . . "small.jpg"^^ . . "HTML Summary of #4644 \n\nVeelrijders, wie zijn het en waar bevinden ze zich? Een verkenning naar de mogelijke regionale verschillen bij de invoering van kilometerheffing\n\n" . "text/html" . .