eprintid: 4735 rev_number: 4 eprint_status: archive userid: 1 dir: disk0/00/00/47/35 datestamp: 2024-09-04 13:31:02 lastmod: 2024-09-04 13:31:02 status_changed: 2024-09-04 13:31:02 type: thesis metadata_visibility: show sword_depositor: 1 creators_name: Leenstra, Rikst creators_id: S3729052 creators_email: r.leenstra@student.rug.nl title: Effectiviteit van Communicatie als Middel voor Klimaatadaptatie op een Bedrijventerrein: Een Casestudy van Bedrijventerreinen in Friesland ispublished: unpub full_text_status: public abstract: Klimaatadaptieve maatregelen zijn van belang voor het toekomstbestendig maken van bedrijventerreinen. Om klimaatadaptieve maatregelen effectief te kunnen toepassen is het belangrijk dat de verschillende partijen, aanwezig op een bedrijventerrein, met elkaar samenwerken. Bestaande of nog te creëren netwerken worden gezien als cruciaal onderdeel om maatregelen snel en effectief toe te kunnen passen (Samenwerken Aan Groenblauwe bedrijventerreinen, 2020). In deze thesis wordt onderzocht wat de effectiviteit is van communicatie als instrument voor klimaatadaptatie op een bedrijventerrein. Hierbij zijn bedrijventerreinen in Friesland als focus gekozen. Interviews zijn voor dit onderzoek gebruikt om informatie naar boven te halen vanuit de betrokken stakeholders (Creswell, 2012). De interviews zijn gehouden met verschillende stakeholders zodat meerdere perspectieven verkregen worden aangaande de communicatie op het bedrijventerrein en de effectiviteit hiervan. De verwachting naar aanleiding van het theoretisch kader en het conceptueel model was dat de verschillende lijnen van communicatie allemaal een eigen mate van effectiviteit hebben. Naast de gemeente als bron van informatie wordt vooral ook sociale media genoemd als manier waarop de geïnterviewden in aanmerking kwamen met klimaatadaptatie. Naast de gemeente en sociale media kwam uit de interviews naar voren dat connecties via de value chain een belangrijke rol kunnen spelen in het overbrengen van informatie betreffende klimaatadaptatie. Wanneer er in ondernemende zin iets te halen viel of als de ondernemer de baten zag opwegen tegen de lasten was dit vaak een reden om sneller te handelen. Dit handelen vindt, naar aanleiding van de antwoorden van de participanten, vaak plaats onafhankelijk van communicatie vanuit de gemeente. Aan de andere zijde verwachten ondernemers wel dat zij tijdig geïnformeerd worden door de lokale overheid. De manier waarop ondernemers op dit moment betrokken werden bij klimaatadaptatie was verschillend per gemeente, de ene gemeente koos voor een informerende rol terwijl andere gemeenten zich richten op het actief samenwerken met lokale ondernemers om klimaatadaptatie te implementeren. date: 2024 pages: 56 thesis_type: master degree_programme: EG tutors_name: Brouwer, A.E. tutors_organization: Fac. Ruimtelijke wetenschappen, Basiseenheid Economische Geografie tutors_email: A.E.Brouwer@rug.nl security: public keywords_local: Klimaatadaptatie keywords_local: Communicatie keywords_local: Bedrijventerrein language_iso: nl date_issued: 2024-08-29 citation: Leenstra, Rikst (2024) Effectiviteit van Communicatie als Middel voor Klimaatadaptatie op een Bedrijventerrein: Een Casestudy van Bedrijventerreinen in Friesland. Master thesis. document_url: https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/4735/1/Masterthesis-260824-Rikst-Leenstra-S3729052.pdf