%A C. Stiggelbout %D 2015 %L theses_frw583 %X Roemeniƫ heeft in vergelijking met andere Europese landen weinig snelwegen. Dit komt door de lage hoeveelheid verkeer tot begin jaren 90, de armoede, de geografische ligging een lage mate van goed bestuur. De mate van goed bestuur is bepalend voor de kwaliteit van (infrastructuur)planning. Roemeense planning wordt gekenmerkt door zwakke juridische handhaving, corruptie, falend overheidsbeleid, tekort aan verantwoordelijkheden en een lage mate van inspraak. Specifiek voor Roemeense infrastructuurplanning geldt dat nog nauwelijks gebruik gemaakt is van publiek-private samenwerkingen. Roemeense infrastructuurplanning is in tegenstelling tot de Nederlandse meer technisch rationeel. De besluitvorming in deze casus is traag en chaotisch verlopen. Dit kwam omdat voor veel Roemeense politici eigen gewin en -achterban belangrijker was dan het landsbelang. Echter is het uiteindelijke masterplan gebaseerd op economische modellen. De implementatie van de eerste trajecten is chaotische verlopen. Dit kwam door slechte contractvorming hoofdzakelijk veroorzaakt door de weinige ervaring met het implementeren van infrastructuur. %T De totstandkoming van Roemeense snelwegen: Case study Boekarest-Bors