eprintid: 871 rev_number: 1 eprint_status: archive userid: 1 dir: disk0/00/00/08/71 datestamp: 2020-04-23 05:21:29 lastmod: 2020-04-23 05:21:29 status_changed: 2020-04-23 05:21:29 type: thesis metadata_visibility: show creators_name: IJbema, W. title: De commercialisatie van Holocaust sites: een onderzoek over voormalig kamp Westerbork ispublished: pub full_text_status: public abstract: Holocaust tourism kan worden opgevat als weerzinwekkend, beledigend of aanstootgevend (Ashworth, 2009). Er kan sprake zijn van een spanning tussen toerisme en de betekenis van een Holocaust site. Met dit onderzoek wordt getracht inzichtelijk te maken of en in welke mate toeristen een grens stellen aan het commercialiseren van een Holocaust site. Dit gebeurt aan de hand van de hoofdvraag: in hoeverre wordt het commercialiseren van Holocaust sites geapprecieerd door bezoekers en potentiële bezoekers? Er is een case study uitgevoerd die betrekking heeft op voormalig doorvoerkamp Westerbork in Drenthe. De uitkomsten van een door 193 mensen ingevulde enquête en een literatuuronderzoek leiden uiteindelijk tot de conclusie dat er sprake is van een grens maar dat deze grens niet scherp en dat de grens door de jaren heen verschuift. date: 2014 date_type: published thesis_type: bachelor degree_programme: SGP tutors_name: Strijker, prof. dr. D. keywords_local: Place keywords_local: Westerbork keywords_local: Holocaust keywords_local: Commercialisatie keywords_local: Erfgoed keywords_local: Dark tourism language_iso: nl titleorder: commercialisatie van Holocaust sites: een onderzoek over voormalig kamp Westerbork dbi: 5315a8a37de2a imported_item: yes date_of_import: 2020-04-22 imported_from: http://scripties.frw.eldoc.ub.rug.nl/root/ba/SGP/2014/wijbema/ import_source_file: theses-frw-20200422132454-5315a8a37de2a.xml date_issued: 2014-01-01 citation: IJbema, W. (2014) De commercialisatie van Holocaust sites: een onderzoek over voormalig kamp Westerbork. Bachelor thesis. document_url: https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/871/1/Scriptie_Wieke_IJbema_definiti_1.pdf