Javascript must be enabled for the correct page display

Aandachtig Zintuiglijk Waarnemen. De bijdrage van aandachtig zintuiglijk waarnemen op motivatie en begrip van leerlingen in het aardrijkskundeonderwijs.

De Vos, R and Houtstra, F and Sulman, N and Strijbosch, R (2015) Aandachtig Zintuiglijk Waarnemen. De bijdrage van aandachtig zintuiglijk waarnemen op motivatie en begrip van leerlingen in het aardrijkskundeonderwijs. Master thesis.

[img] Text
AZW_Afstudeeronderzoek.docx

Download (279kB)

Abstract

In het aardrijkskundeonderwijs zijn leerlingen voortdurend bezig met waarnemen. Echter wordt er met name op lineair denkniveau waargenomen. Er wordt wel waargenomen, maar leerlingen worden in de waarneming veelal direct gestuurd door de docent, die informatie geeft. Hierdoor ontbreekt de kans op het ontstaan van een verrassend, nieuw en/of creatief inzicht bij de leerling. Bij aandachtig zintuiglijk waarnemen (AZW) worden de denkkaders weggenomen. Dit onderzoek verkent hoe AZW bijdraagt aan een beter begrip en hogere motivatie in het aardrijkskundeonderwijs. Begrip wordt in dit onderzoek op kwantitatieve wijze onderzocht en motivatie ook op kwalitatieve wijze onderzocht. Concluderend kan worden gesteld dat AZW in dit onderzoek een marginale of een positieve bijdrage levert aan het begrip en de motivatie voor aardrijkskundeonderwerpen. De resultaten bieden perspectief voor een grootschaliger vervolgonderzoek naar de invloed van AZW.

Item Type: Thesis (Master)
Degree programme: Lerarenopleiding Aardrijkskunde
Supervisor: De Busser, C and Bruinsma, M
Date Deposited: 23 Apr 2020 05:36
Last Modified: 23 Apr 2020 05:36
URI: https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2185

Actions (login required)

View Item View Item