Javascript must be enabled for the correct page display

Binding door de brede school

Dijkhuizen, T.M. (2012) Binding door de brede school. Master thesis.

[img]
Preview
Text
Masterthesis_Thom_Dijkhuizen.pdf

Download (928kB) | Preview

Abstract

Sinds de jaren negentig heeft het concept van de brede school een enorme opmars gemaakt in Nederland. Volgens onderzoeksbureau Oberon (2011) zijn er inmiddels meer dan 1600 brede scholen in het primaire onderwijs gerealiseerd. De voorlopers van dit gedachtegoed zijn te vinden in Groot-Brittannië en de VS, waar de village schools werden gebruikt om sociale en onderwijsachterstanden te bestrijden. Dit exploratieve onderzoek probeert inzicht te verkrijgen in de manier waarop de brede school kan bijdragen aan de versterking van de sociale cohesie in een dorp of wijk. Hiervoor zijn verschillende indicatoren opgesteld. Uit het onderzoek blijkt dat de brede school vooral wordt gezien als de centrale ontmoetingsplek voor de gemeenschap. Een belangrijke voorwaarde is dat mensen een reden tot inloop moeten hebben. Deze reden tot inloop verschilt voor kinderen, ouders, en overige bewoners en kan gestimuleerd worden via de informatievoorziening, het betrekken van verenigingen en het organiseren van activiteiten.

Item Type: Thesis (Master)
Degree programme: Society, Sustainability and Planning (MSc Socio-spatial Planning)
Supervisor: Heins, G.H.
Date Deposited: 23 Apr 2020 05:16
Last Modified: 23 Apr 2020 05:16
URI: https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/410

Actions (login required)

View Item View Item