Bebelaar, N. (2015) Transit-Oriented Development en knooppuntontwikkeling: een vergelijking op basis van tien fysieke netwerken. Bachelor thesis.
|
Text
Bachelorscriptie_Niek_Bebelaar.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
De implementatie van het duurzame planningsconcept Transit-Oriented Development (TOD), oftewel op het spoor gerichte verstedelijking om duurzame mobiliteit te stimuleren, komt in Nederland moeilijk van de grond. In Nederland blijkt eerder sprake te zijn van knooppuntontwikkeling dan van TOD. Knooppuntontwikkeling is het bundelen van ruimtelijke ontwikkelingen in de nabijheid van openbaar vervoersknooppunten. In dit onderzoek worden verschillen en overeenkomsten tussen het Amerikaanse idee van TOD en het Nederlandse idee van knooppuntontwikkeling uiteengezet, door met behulp van een bestaande methode de fysieke infrastructuurnetwerken van vijf Amerikaanse en vijf Nederlandse TOD projecten te vergelijken. Uit dit onderzoek blijkt dat de onderzochte Nederlandse TOD netwerken in een verdere ontwikkelingsfase zijn dan de Amerikaanse TOD netwerken. Met betrekking tot de vorm van de netwerken, zijn zowel de Nederlandse en Amerikaanse netwerken vooral gefocust op regionale toegankelijkheid. Qua structuur zijn zowel de Nederlandse en Amerikaanse netwerken gefocust op connectiviteit.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Degree programme: | Spatial Planning and Design |
Supervisor: | Busscher, T. |
Date Deposited: | 23 Apr 2020 05:42 |
Last Modified: | 23 Apr 2020 05:42 |
URI: | https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2710 |
Actions (login required)
View Item |