Heuvel, Chris van den (2020) De perceptie van beleidsmedewerkers over een rechtvaardig vervoerssysteem in rurale krimpgebieden in Noord-Nederland. Master thesis.
|
Text
Thesis_vandenHeuvel (2).pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
In Nederlandse rurale krimpgebieden wordt de bevolking geconfronteerd met afnemende bereikbaarheid van voorzieningen. Als gevolg hiervan is er een toenemende behoefte voor mobiliteit voor bewoners van deze gebieden om te kunnen participeren in activiteiten. Bepaalde groepen mensen met een lage mobiliteit, zoals fysiek beperkten of mensen zonder rijbewijs, lopen het risico op sociale uitsluiting. Er is in Nederland echter geen fundamenteel grondrecht op mobiliteit, wat beleidsmedewerkers veel ruimte geeft in het maken van mobiliteitsbeleid. Om de risico’s op sociale uitsluiting van bewoners van rurale krimpgebieden te verminderen zal geschikt beleid gevoerd moeten worden. Hierbij zal de perceptie van een beleidsmedewerker over rechtvaardig mobiliteitsbeleid een grote rol hebben. Uit de literatuur blijkt dat rechtvaardig mobiliteitsbeleid op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. In dit onderzoek worden de vijf meest genoemde rechtvaardigheidsperspectieven beschreven en vervolgens geïnterpreteerd in de context van bereikbaarheid in rurale krimpgebieden. De rechtvaardigheidsperspectieven hebben verschillende visies op de rol die de overheid zou moeten hebben omrent mobiliteit en hoeveel er geïnvesteerd moet worden in deze gebieden. De meeste rurale krimpgebieden zijn voornamelijk in Noord-Nederland geconcentreerd, dit maakt deze regio een relevant onderzoeksgebied voor deze studie. Acht semi-gestructureerde interviews zijn afgenomen met beleidsmedewerkers van verschillende overheden in Noord-Nederland. Hierdoor kon een goed beeld verkregen worden van de percepties van beleidsmedewerkers over rechtvaardig mobiliteitsbeleid. De beleidsmedewerkers zijn over het algemeen tevreden over de bereikbaarheid van hun beleidsgebied. Ze zijn zich er echter wel van bewust dat niet iedereen hetzelfde niveau van bereikbaarheid heeft en sommige mensen afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. De percepties blijken niet sterk gerelateerd te zijn aan een van de gepresenteerde rechtvaardigheidsperspectieven. Perspectieven waarbij weinig geïnvesteerd moet worden in de bereikbaarheid van rurale krimpgebieden lijken niet dominant onder beleidsmedewerkers. Daarentegen streven de beleidsmedewerkers ook niet naar een gelijk niveau van bereikbaarheid voor iedereen. Mensen moeten volgens hen ook zelf verantwoordelijkheid nemen als ze op een afgelegen plek wonen. De beleidsmedewerkers vinden echter wel dat de overheid een manier van openbaar vervoer moet aanbieden in rurale krimpgebieden. Dit blijkt ook daadwerkelijk te gebeuren door middel van initiatieven die bijvoorbeeld zijn opgezet om afnemende bereikbaarheid te compenseren. Toch lijkt het geven van garanties op een minimaal niveau van bereikbaarheid in deze gebieden niet in lijn met de opvattingen van de beleidsmedewerkers. De beleidsmedewerkers redeneren vaak niet vanuit bepaalde universele principes over rechtvaardigheid, maar zoeken voornamelijk naar logische oplossingen die binnen het beschikbare budget passen. Hierbij wordt vaak intuïtief gezocht naar passende en rechtvaardige oplossingen. Als gevolg hiervan kan rechtvaardig mobiliteitsbeleid er per beleidsgebied anders uitzien. Dit kan zorgen voor een gebrek aan consistentie in mobiliteitsbeleid binnen Nederland, hoewel een contextafhankelijke benadering wel passende oplossingen kan bieden.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Degree programme: | Economic Geography |
Supervisor: | Pot, F.J. and Tillema, T. |
Date Deposited: | 08 Oct 2020 11:34 |
Last Modified: | 08 Oct 2020 11:34 |
URI: | https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3386 |
Actions (login required)
View Item |