Javascript must be enabled for the correct page display

De relatie tussen het schoolklimaat en de prestaties van leerlingen in het primair onderwijs

Daals, Silke (2021) De relatie tussen het schoolklimaat en de prestaties van leerlingen in het primair onderwijs. Master thesis.

[img]
Preview
Text
S4141326_Silke Daals_De relatie tussen het schoolklimaat en prestaties van leerlingen in het primair onderwijs_MT_RES.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Het binnenklimaat in schoolgebouwen is sinds de komst van het Corona-Virus een veelbesproken onderwerp. De ventilatiechecks die zijn uitgevoerd in het kader van de verspreiding van het virus op basisscholen, geven de kans om een nieuw onderzoek uit te voeren. De literatuur wijst uit dat een slecht binnenklimaat leidt tot lagere toets scores van leerlingen. In dit onderzoek zijn 69 Nederlandse basisscholen opgenomen. De uitkomst van de meervoudige regressieanalyse is vergeleken met de visies van negen ervaren leerkrachten uit het primair onderwijs. Deze vorm van zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek wijst uit dat een goed ventilatieniveau leidt tot een significante afname van 17,6% van het percentage leerlingen dat het advies vmbo of lager krijgt, vergeleken met scholen waar het ventilatieniveau minimaal is. Leerkrachten bevestigen deze uitkomst. Het label Frisse School klasse B (goed) of C (voldoende) leidt tot significant meer kinderen met het advies vmbo of lager, vergeleken met een school zonder het label. Leerkrachten die werkzaam zijn op een Frisse School geven aan lichamelijke klachten te ervaren in het gebouw met betrekking tot het binnenklimaat. Verder leiden een laag opleidingsniveau in de wijk, een lage gemiddelde WOZ-waarde in de wijk, een openbare school en de Route8 toets, tot significant meer kinderen met een vmbo- advies, of lager.

Item Type: Thesis (Master)
Degree programme: Real Estate Studies
Supervisor: Dijk, J. van
Date Deposited: 01 Sep 2021 11:35
Last Modified: 01 Sep 2021 11:35
URI: https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3702

Actions (login required)

View Item View Item