Meer, L. van der (2016) De invloed van de uitbreiding van het Nederlandse wegennetwerk op de ontwikkeling van de relatieve bereikbaarheid van de periferie, 1931-2001. Bachelor thesis.
|
Text
Bachelorscriptie_LuukVanDerMee_1.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Dit onderzoek schetst de ontwikkeling van de bereikbaarheid van drie Nederlandse perifere gebieden – Groningen, Twente en Zuid-Limburg - sinds de opkomst van de auto. Deze ontwikkeling wordt vergeleken met die van de Randstad. Ook worden de ontwikkelingen in bereikbaarheid van verschillende perifere gebieden onderling vergeleken. Tot slot wordt er ingezoomd op de centrum-periferie relatie binnen de perifere regio’s zelf. Uit de analyse volgt dat sinds de opkomst van de auto de relatieve bereikbaarheid van de periferie ten opzichte van de Randstad is afgenomen, maar niet continu. De verschillen in relatieve bereikbaarheid tussen de perifere gebieden zijn kleiner geworden. Niet alleen ten opzichte van het centrum, maar ook ten opzichte van elkaar. In Groningen en Zuid-Limburg levert de ‘periferie van de periferie’ qua bereikbaarheid in op het regionale centrum. Dat is dezelfde ontwikkeling als op landelijk niveau. In Twente verschilt het lokale patroon van het landelijke.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Degree programme: | Spatial Planning and Design |
Supervisor: | Groote, P.D. |
Date Deposited: | 23 Apr 2020 05:16 |
Last Modified: | 23 Apr 2020 05:16 |
URI: | https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/413 |
Actions (login required)
View Item |