Javascript must be enabled for the correct page display

De totstandkoming van Roemeense snelwegen: Case study Boekarest-Bors

Stiggelbout, C. (2015) De totstandkoming van Roemeense snelwegen: Case study Boekarest-Bors. Bachelor thesis.

[img]
Preview
Text
opdracht_7_bachelorproject.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Roemenië heeft in vergelijking met andere Europese landen weinig snelwegen. Dit komt door de lage hoeveelheid verkeer tot begin jaren 90, de armoede, de geografische ligging een lage mate van goed bestuur. De mate van goed bestuur is bepalend voor de kwaliteit van (infrastructuur)planning. Roemeense planning wordt gekenmerkt door zwakke juridische handhaving, corruptie, falend overheidsbeleid, tekort aan verantwoordelijkheden en een lage mate van inspraak. Specifiek voor Roemeense infrastructuurplanning geldt dat nog nauwelijks gebruik gemaakt is van publiek-private samenwerkingen. Roemeense infrastructuurplanning is in tegenstelling tot de Nederlandse meer technisch rationeel. De besluitvorming in deze casus is traag en chaotisch verlopen. Dit kwam omdat voor veel Roemeense politici eigen gewin en -achterban belangrijker was dan het landsbelang. Echter is het uiteindelijke masterplan gebaseerd op economische modellen. De implementatie van de eerste trajecten is chaotische verlopen. Dit kwam door slechte contractvorming hoofdzakelijk veroorzaakt door de weinige ervaring met het implementeren van infrastructuur.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Degree programme: Spatial Planning and Design
Supervisor: Van Steen, P. J. M.
Date Deposited: 23 Apr 2020 05:18
Last Modified: 23 Apr 2020 05:18
URI: https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/583

Actions (login required)

View Item View Item